Persbericht van de Surinaamse Orde van Advocaten

Paramaribo, 15 januari 2023

De Surinaamse Orde van Advocaten (SOVA) heeft met afschuw en diepe verontwaardiging kennisgenomen van de geweldsdaden op het gerechtsgebouw aan de Mgr. Wulfinghstraat in de nacht van 13 op 14 januari j.l.  Wij leven mee met de leden van de Rechterlijke Macht, de Griffiemedewerkers en al degenen die in en rond dat gebouw hun werkzaamheden moeten verrichten, inclusief onze collega’s en zijn opgelucht dat er zich in elk geval geen persoonlijk letsel heeft voorgedaan.

De SOVA benadrukt dat elke vorm van intimidatie van de Rechterlijke Macht als een aanslag op de Rechtstaat moet worden beschouwd. Wij zijn dan ook verheugd dat het Hof van Justitie heeft aangegeven dat de Rechtspraak doorgaat met op onafhankelijke en onpartijdige wijze inhoud te geven aan de grondwettelijke taken. Wij spreken hierbij publiekelijk onze trouw aan de Rechtstaat en toewijding aan de onafhankelijke rechtspraak uit.

De SOVA roept op tot rust en spreekt de hartgrondige hoop uit dat de verantwoordelijken zo spoedig mogelijk worden opgespoord.

Namens de Surinaamse Orde van Advocaten,

Elleson M. Fraenk Deken